Vitamine D. Goed én slecht nieuws....

Veel mensen kennen vitamine D als dé vitamine die ervoor zorgt dat onze botten sterk worden en blijven. Natuurlijk is het enorm belangrijk om gezonde botten te hebben. Maar, zoals ik al zei....dit weten de meesten van ons wel. Wat veel mensen niet weten, is dat vitamine D nog voor heel andere processen in ons lichaam een onmisbaar stofje is. Dit zijn functies die niet direct te maken hebben met onze botten. Een goed voorbeeld hiervan is de rol van vitamine D bij de aanmaak van insuline. Insuline is het stofje wat ervoor zorgt dat onze suikerspiegel op orde blijft nadat we suiker (of andere suiker-achtige voeding) hebben gegeten. Heel belangrijk dus! Een ander voorbeeld is de rol van vitamine D in ons immuunsysteem.Ons immuunsysteem heeft een ontzettend belangrijke functie in ons lichaam. Het "waakt" over onze gezondheid en houdt indringers buiten de deur (of zet ze er snel weer uit :-)). Wanneer dit systeem minder goed werkt, kan dat grote gevolgen hebben voor onze gezondheid. 

Zelf dacht ik lange tijd dat ik genoeg vitamine D aanmaak als ik elke dag buiten kom en zorg voor daglicht op mijn huid. Dat is gedeeltelijk waar. Ik ga het kort uitleggen. Er is namelijk goed én slecht nieuws.....

Ons lichaam kan zelf vitamine D aanmaken. Dit gebeurt als de zonkracht 3 of meer is. Dat is het goede nieuws. Geweldig! Ons lichaam maakt het zelf aan. Het slechte nieuws is dat de zonkracht in Nederland alleen in de late lente en de zomer, bij een onbewolkte hemel en heldere lucht (dus niet bij veel smog), deze sterkte bereikt. In de late herfst en de winter (november-maart) is de zonkracht in Nederland te laag om vitamine D aan te maken. Ook op een onbewolkte zonnige dag. DAT WIST IK DUS NIET! Kijk zelf eens op www.rivm.nl wat de zonkracht van vandaag is. Heel interessant om te bekijken. Ook kunnen andere factoren de aanmaak van vitamine D negatief beïnvloeden, maar het gaat te ver om dat allemaal in deze blog te bespreken.

Nog meer goed nieuws.... Vitamine D zit ook in bepaalde voedingsmiddelen. In vette vis zit behoorlijk veel. Ook in eierdooiers en boter zit vitamine D. Het is wel een uitdaging om via je voeding genoeg vitamine D binnen te krijgen. Om aan de benodigde hoeveelheid te komen moet je bijvoorbeeld ongeveer 200 gram (wilde) zalm per dag eten of 20 eieren of 300 gram boter..... Dat is dus (bijna) onmogelijk!

Wat is dan de juiste hoeveelheid om in te nemen?? Het is moeilijk om algemeen geldende aanbevelingen te doen. De behoefte is afhankelijk van de concentratie van vitamine D in het bloed. Ikzelf gebruik 25-50 mcg per dag. Ja, ook in de zomer.

Een goed en duidelijk boek over vitamine D is geschreven door Dr. Gert Schuitemaker; "Nieuw licht op vitamine D". Zijn advies is om dagelijks (zeker in de winter) 50 mcg vitamine D te nemen.