Over orthomoleculaire therapie

Wat is orthomoleculaire (darm)therapie?

Orthomoleculaire therapie richt zich op het aanvullen van tekorten of verminderen van overschotten van (voedings)stoffen in het lichaam op celniveau. Door een langer bestaand tekort of een overschot van stoffen in het lichaam (en dus in de cel) kunnen gezondheidsklachten ontstaan. De onbalans ontstaat vaak, omdat de darmen niet goed hun werk (kunnen) doen. Door de oorzaak van het ontstaan van de klachten op te sporen, kunnen de klachten bij de bron worden behandeld. Orthomoleculaire (darm)therapie kan ingezet worden bij uiteenlopende klachten en kan worden toegepast vanaf de babytijd. Klachten die behandeld kunnen worden zijn onder andere:

• Obstipatie
  • Diarree
  • Bovenbuikklachten
  • Opgeblazen gevoel
  • IBS (irritable bowel syndrom)
  • Colitis ulcerosa
  • Diverticulose
  • Diabetes type 2
  • Eczeem
  • Gewrichtsklachten
  • Hoofdpijn/Migraine
  • Haaruitval
  • Infectiegevoeligheid
  • Slaapproblemen
  • ADHD/ADD
  • Depressie
  • Vermoeidheid
  • Stemmingswisselingen
  • PMS
  • Burn-out
  • Obesitas/Overgewicht
  • Schildklierklachten
  • Angstaanvallen

Maar ook bij:

• Baby’s met buikklachten
  • Optimaliseren van de darmflora bij zwangerschap(swens)
  • Voedingsintoleranties

Hoe ziet een behandeling eruit?

Voorafgaand aan de behandelingen plannen we een telefonisch kennismakingsgesprek. Wanneer we besluiten “met elkaar in zee te gaan”, wordt een intakeconsult gepland. In dit consult worden de klachten uitgebreid besproken en stel ik aan de hand van een ingevuld intake-formulier aanvullende vragen om de oorzaak van de klachten te vinden. Ook wordt in dit consult met een vingerprik wat bloed afgenomen om een bloedonderzoek te laten uitvoeren. Deze test is een preventieve test die al vanaf een heel vroeg stadium aangeeft of er functionele (stadium I), kleine (stadium II) of grote verstoringen (stadium III) van de lichaamsfuncties zijn. Hiermee kan inzicht verkregen worden in de vitaliteit van het lichaam. Als er in dit consult een vermoeden van een verstoring van de darm is, dan wordt er ook een testset voor een ontlastingsonderzoek meegegeven. Bij chronische en vage maag-darmklachten en/of vermoeidheid, huidklachten en hormonale disfuncties geeft dit programma snel aan of deze veroorzaakt worden door een verstoorde darmflora, een verzwakt afweersysteem, ontstekingen en/of een voedselallergie. Op basis van de resultaten van dit programma wordt bepaald of vervolgonder­zoeken nodig zijn en/of welke therapie toegepast kan worden om de oorzaak van de klachten te verhelpen. Het behandeltraject wordt afgestemd op de cliënt. Ik kan daarom niet aangeven hoe lang een behandeltraject gaat duren.